Kranloft (ARC Affaldsenergi A/S)

1 Gyldighed

Denne instruktion gælder for arbejde på kranloftet, det vil sige følgende områder:

  • Kote 26.00 i områderne ved siden af affaldstragtene og dækket på nord og sydsiden af siloen (undtaget rummet for transportsystem til klinisk risikoaffald)
  • Affaldstragte og silo kote 26.00 også kaldet serviceområdet
  • Områder på og omkring kransskinner, affaldskraner, servicekran og tilhørende gallerier (primært kote 35.85)
  • Kote 30.00: område ved ydreport over servicegang / rustenborg
  • Område omkring brandventilation adgang fra kote 26 både nord og syd

Nedenfor er områderne vist ved gulmarkeringerne på plantegningerne

Figur 1: Plantegninger med markering af gyldighedsområde for nærværende dokument. Til venstre er det kote 26.00 og til højre er det kote 35.85

2 Særlige risici

Ved arbejder på kranloftet, mens kranerne kører, skal der udvises særlig opmærksomhed i forhold til kranernes placering.
Der må ikke være folk på kranloftet under opstart af et af anlæggene eller i situationer, hvor der skal fyldes affald i en tom eller næsten tom tragt. I disse situationer er øget risiko for tilbagebrand.
Kranloftet er et beskidt område, hvor luften og støvet indeholder bakterier, virus og andre stoffer fra affaldet. Nedenstående retningslinjer for uheld, værnemidler og omklædning skal derfor følges.
Ved uheld, hvor der opstår perforering af huden (sår, rifter og lignende), skal arbejdet straks stoppes og skaden / såret renses. Læge eller skadestue skal konsulteres med henblik på at få en lægefaglig vurdering af en eventuel profylaktisk behandling. Det er vigtigt at oplyse læge / skadestue om, at skaden er sket i et område med forhøjet risiko for eksponering til infektiøse mikroorganismer.
Klinisk risikoaffald er pakket på en sikker måde, så der normalt ikke er risiko for at komme i kontakt med affaldet, og derfor heller ikke behov for særlige vaccinationer.

3 Personlige værnemidler

Støvtæt overtræksdragt med hætte, klasse S-5
Dragter af denne type er ofte hvide, og går deraf under navnet “snemandsdragt”.

Åndedrætsværn P-3
Filtermaske kan benyttes ved visuel inspektion, kortere ophold og lignende. Skal der udføres arbejde af længere varighed, skal der benyttes turbomaske med P-3-filter.

Tætsluttende sikkerhedsbriller
Kombination af turbofilter og øjenværn i form af lukket visir kan med fordel benyttes.

Handsker
Handskerne skal være tætsluttede omkring håndled og ankler.

3.1 Omklædning før og efter adgang til kranloft

Omklædning skal finde sted i omklædningsrummet på kote 26.00 tæt ved indgangen til kranloftet.

Før adgang til kranloft skal man iføre sig personlige værnemidler som beskrevet i afsnittet om personlige værnemidler herover.

Efter ophold på kranloft skal man klæde om til sit almindelige arbejdstøj, inden man forlader området. Engangsdragt, handsker og filtermaske lægges i skraldespanden. Udstyr i form af værktøj, sikkerhedshjelm, sikkerhedssko, turbofilter og lignende, som har været medtaget på kranloftet, skal aftørres for støv, inden det fjernes fra kranloftområdet. Hænder vaskes og sprittes, inden omklædningsrummet forlades.

Øvrig færdsel med tøj og værnemidler, som er blevet forurenet fra kranloftet, er tilladt på:

  • De to interne trapper i vestsiden af siloen i henholdsvis nord- og sydenden, som forbinder tragtdækket kote 26.00 med affaldskranerne op til kote 35.85
  • Passagen til affaldssiloen i kote 26.00 (lukket gang ved tragte)
  • Rummet for transportsystemet til klinisk risikoaffald, kote 26.00
  • Færdsel til og fra tragtdæk og kraner via trappe 2 og trappe 10 (færdsel på disse trapper er kun omfattet, når det er forbundet med færdsel til kranloft)

4 Særlige forhold

4.1 Færdsel på kranloft

Færdsel på kranloftet må kun ske efter forudgående aftale med vagthavende produktionsleder samt afholdt toolbox-møde med kranføreren som mødeleder. Anvisninger her fra om adgang til området skal til enhver tid følges. For leverandører skal en sådan aftale formidles gennem leverandørens kontaktperson hos ARC Affaldsenergi A/S.

Notabene: Før adgang aktiveres sikkerhedszonen via kontakten ved siden ad dørene ud til områderne. Det er vigtigt at huske at deaktivere zonen igen, når området forlades ved igen at aktivere dørtrykket.

Obs! Der må ikke være folk på kranloftet under opstart af et af anlæggene eller i situationer, hvor der skal fyldes affald i en tom eller næsten tom tragt. Dette af hensyn til at der i disse situationer er øget risiko for tilbagebrand.

4.1.2 Manuel krankørsel

I manuel drift styres styres affaldskranerne fra krankabinen, kontrolrummet eller med fjernbetjening, og der er risiko for, at de styres ind over de områder, hvor der normalt kan færdes personer. Ikke alle af de pågældende områder kan overskues fra krankabinen. Dette gælder bl.a. krandækket i kote 26.00.

Når affaldskranerne kører i manuel drift, må man derfor kun færdes på kranloftet efter særlig tilladelse fra både produktionslederen og kranføreren samt afholdt toolbox-møde om arbejdet. Se også næste afsnit om kranførerens ansvar samt skabelon for toolbox-møde.

4.2 Kranførerens ansvar

Kun kranførere med minimum C-certifikat må betjene affaldskraner og servicekran ved drift.
Vær opmærksom på, at der i forbindelse med service og reparation af kraner og grabber ikke kræves certifikat af ekstern håndværker. Det er således tilladt at funktionsafprøve kranen uden certifikat.

Produktionslederen kan sammen med kranføreren give tilladelse til, at andet personale opholder sig på kranloftet i kote 26.00, imens kranen er i manuel drift. Tilladelsen skal følge nedenstående betingelser:

  • Kranføreren skal have direkte kommunikation med personalet på kranloftet via radio.
  • Kranføreren skal sikre sig, at personalet på gulvet kender placeringen af nødstoppet til kranerne.
  • Kranføreren må udelukkende køre med grabben i siloen og indover tragtene medmindre andet specifikt er aftalt.
  • Inden grabben køres til tragt, skal kranføreren give besked til dem, der færdes på gulvet, om at standse arbejdet og give agt på grabbens bevægelser, indtil grabben igen er tilbage i siloen.
  • Kranføreren skal have modtaget bekræftelse om modtagelse af beskeden fra personalet på gulvet, inden grabben køres til tragt.
  • Ovenstående procedure skal gennemføres ved hver eneste kørsel til tragten.

Obs! Der må ikke planlægges arbejde med kraner, hvor sikkerhed mod påkørsel afhænger af, at kranføreren skal huske at holde øje med, at der ikke er personer i et bestemt område, før kranen køres derind.

Hvis der skal udføres arbejde, hvor det ikke er muligt at holde sig inden for rækværker, skal der benyttes faldsikring. Der henvises til sikkerhedsreglen “Arbejde i højden”.

4.3 Færdsel på kraner og kranskinner

Der må kun ske færdsel på kran, kranskinner (kranens kørebanner), kranhus (“hønsehus”) og tilhørende galleri med hængekabler i kote 38.00, når kranen er sikret mod start efter reglerne om sikring af anlæg.

Ligeledes må personer kun færdes omkring kranens køreskinner, når det er sikret, at ingen kraner kan køre ind i området.

Inden kranen sættes i drift igen, skal man altid gennemføre en direkte inspektion af, at alle er færdige med at arbejde, og der ikke befinder sig personer på kranen og særligt ikke i “hønsehuset”.

4.4 Kørsel med personer på kran

I forbindelse med fx fejlfinding og kontrol af reparationer kan der undtagelsesvis foretages kørsel med personer på kran. Før udførelse af sådanne opgaver skal der gennemføres en “SJA” (Sikker Job Analyse), som skal godkendes af ARC Affaldsenergi A/S.

Der skal altid være mindst to personer til stede ved opgaver, hvis der foretages arbejder på kranen, hvoraf den ene skal være allokeret som sikkerhed holder sig øje med den kran, der ikke er i fjernbetjening, og har en hånd på nødstoppet. Ved medkørsel på kran skal der altid benyttes radiostyring, som medbringes på kranen.

4.5 Kørsel med kraner udenfor kranens normale arbejdsområde

Kranens normale arbejdsområde er indenfor siloen samt over tragtene. I forbindelse med service og eftersyn kan det være nødvendigt at køre krangrabben udenfor det normale arbejdsområde og ind i områder, hvor der kan færdes personer. Udover at der kan færdes personer i områderne, er områderne også kritiske, fordi kranføreren ikke kan overskue dem fra kranførerkabinen.

Kørsel med affaldskranen udenfor det normale arbejdsområde skal derfor altid foregå med radiostyring og betjent fra et område, hvor der er et tydeligt og direkte overblik over kranens arbejdsområde. Da pladsen i arbejdsområdet er begrænset, skal alle risici for kollision minimeres ved, at unødigt udstyr i form af stilladser, lifte og lignende fjernes, før der foretages krankørsel i områderne. Det skal samtidig sikres, at uvedkommende ikke kommer ind i området, ved at der udrulles afspærringsbånd foran dørene ind til området.

Følgende procedure skal følges, når kranen skal køre udenfor dens normale arbejdsområde:

  • Ansøgning om arbejdstilladelse til at tage kranen ud af drift indhentes hos produktionslederen.
  • Radiostyringen til affaldskran afhentes i aflåst skab i omklædningsrummet kote 26.00.
  • Kranen, der skal tages ud af drift, køres til siden af siloen.
  • Der skiftes til radiostyring på betjeningspanelet i krankabinen.
  • Nøglen til omskift fra radiostyring tages ud.
  • De opsatte udrulningsbånd til afspærring foran dørene til arbejdsområdet trækkes ud og hægtes fast.
  • Fra et sted, hvor kranen og krangrabben kan ses direkte, og der er et godt overblik over arbejdsområdet, køres kranen ud af silo- og tragtområdet.
  • Notabene: hold altid en sikkerhedsafstand på ≥10 meter til, hvor grabben afsættes.
  • Radiostyringen forbliver hos dem, der udfører arbejde på kranen, til arbejdet er færdigt.
  • Når arbejdet er færdigt, kontrollerer den, som har arbejdsstyringen, at alle er væk, og kører kranen ud i silo- og tragtområdet, hvor den kan ses fra krankabinen.
  • Udrulningsafspærringer til arbejdsområdet fjernes / rulles ind.
  • Personen med radiostyringen går i krankabinen, sætter nøglen tilbage i betjeningspanelet og stiller væk fra radiostyring.
  • Radiostyringen slukkes og returneres til det aflåste skab i omklædningsrummet kote 26.00

4.6 Service på kraner

Ved service af kraner kræves ikke kranførercertifikat af ekstern håndværker jævnfør bekendtgørelsen om kranførercertifikat.

I forbindelse med service og reparation må håndværkeren således funktionsafprøve kranen uden at være i besiddelse af et kranførercertifikat.

4.7 Service på affaldsgrabber

Arbejde med rengøring, reparation eller til- og afkobling af krangrabbe skal foretages fra gulvet eller fra platforme beregnet til formålet. Løse stiger, wienerstiger eller tilsvarende må ikke benyttes på kranloftet.

4.8 Brug af servicekran

Ved brug af servicekranen skal den affaldskran, der er tættest på servicekranens arbejdsområde, standses og sikres mod genstart ved at dreje nøglen i betjeningspanelet til den pågældende kran til ”STOP”, inden arbejdet med servicekranen påbegyndes. Ved arbejde med servicekranen i området mellem affaldskranerne skal begge affaldskraner være sikret mod kørsel.

ADVARSEL
Ved brug af servicekran er der risiko for at affaldskranerne kører ind i servicekranens wirer eller last

4.9 Rengøring af kranloft

Denne instruktion beskriver, hvordan man midlertidig ophæver afspærring mellem kranloft og affaldssilo i forbindelse med nedfejning af affald fra kranloft.

Årsag:
Under normal drift er der oprettet afspærring mellem kranloft og affaldssilo for at forhindre, at kranen utilsigtet kan komme ind over kranloftet med risiko for personskade.

Afhjælpning:
Ved oprydning og rengøring samles tabt affald fra kranen sammen og skal derefter lempes tilbage til
affaldssiloen. Når lempningen til affaldssiloen skal udføres, må rengøringspersonalet midlertidig ophæve afspærringen, således at lempningen kan udføres.
Denne sikring må kun ophæves med forudgående aftale med vagthavende produktionsleder og umiddelbart i forlængelse af et toolbox-møde mellem dem, der skal gøre rent, og en kranfører.
Under hele rengøringsperioden skal den kranfører, der deltog ved toolbox-mødet, være i kranstolen og kranen betjenes i ”manuel”.
Den anden kran parkeres således at den spærrer for aktiviteter i området for den anden kran, nøglen drejes i ”STOP”.
Dette for at sikre, at kranen ikke utilsigtet kan komme ind over arbejdsområdet. Rengøringspersonel og
kranfører skal være i radiokontakt med hinanden under lempningen. Efter lempningen genetableres
afspærringen, og kranføreren kan forlade kranstolen og sætte kranen i ”auto” igen.

5 Skabelon til toolbox-møde for arbejder på kranloft

Forud for toolbox-mødet indhentes en arbejdstilladelse til det aktuelle job og kontrolrummet adviseres om, at der skal arbejdes på kranloftet. Mødelederen for toolbox-mødet er altid den ansvarlige kranfører.

Dagsorden for toolbox-møde:

  • Aktører
    Kranfører – er ansvarlig for jobbets udførsel under arbejdet med kranloft
    Arbejdende på kranloftet
    Ansvarlig arbejdsleder – hvis der er en sådan
    Hvem er i kontrolrummet, og hvem har adviseret dem om, at der foregår arbejde på kranloftet?
  • Gennemgang af arbejdet
    Hvad skal der udføres?
    Hvor længe er det anslået til at vare?
    Er der behov for pause undervejs i arbejdet, skal det foregå, så arbejdende på kranloftet og kranfører har pause samtidigt.
    Er der behov for at udskifte kranfører eller håndværkere undervejs i et job, skal der afholdes et nyt toolbox-møde.
  • Sikkerhed
    Er der behov for en sikkerhedsmand under arbejdet, altså en der udelukkende er klar til at trykke stop?
    Nøgle til betjening – fælles gennemgang af, hvilke positioner nøglen står i, hvornår i arbejdsakten.
    Radiokontakt – hvad er proceduren og god radioskik?
    Kransikkerhedstest under toolbox-mødet.
  • Særligt for arbejder på sygehusloftet
    Sygehus – nøgle til transfervogn skal tages, hvis man skal på sygehusloftet.
    Kranfører ved arbejder på stilladser sygehusloftet.