Energistyrelsen har for nylig politianmeldt ARC. Men hvad handler sagen egentlig om, og hvorfor har det ført til en politianmeldelse? Læs svarene nedenfor
Hvad handler sagen om?
Sagen går kort fortalt på, at ARC skal kunne dokumentere bæredygtigheden af det biomasseaffald, som vi energiudnytter. Det kan fx være rester fra have-/parkaffald.
De statslige regler er så blevet skærpet pr. 1. januar 2022, men regelsættet har været uklart og med mange gråzoner, hvilket Energistyrelsen også selv har givet udtryk for undervejs i processen. Det var derfor ARCs klare opfattelse, at vores eksisterende bæredygtighedskrav i kontrakterne til leverandørerne af biomasseaffald var tilstrækkelige. ARCs samarbejdspartner i sagen, DFH (Dansk Fjernvarmes Handelsselskab), har gennemgået den tilsendte dokumentation og meddelt om de fejl og mangler, som man har konstateret. Den endelige afgørelse om, hvilke anmærkninger der skal fremgå af den lovpligtige verifikationserklæring, er foretaget af den myndighedsgodkendte verifikator, som DFH samarbejder med.
Men efter en længere optakt varslede Energistyrelsen ARC om et påbud den 17. august 2023 for 2022. Her stod det endeligt klart, at vi i nogle få tilfælde ikke kunne leve op til de nye regler. Bl.a. har enkelte leverandører ikke kunnet levere dokumentation om oprindelsen af biomasseaffaldet.
Der er endvidere en uafsluttet sag om mængderne i 2023 (6 procent af det modtagne biomasseaffald), hvor Energistyrelsen har varslet ARC et påbud.
Hvor meget biomasseaffald har de pågældende leverandører stået for?
I 2022 drejer det sig om 15 procent af det biomasseaffald, vi modtager, og i 2023 drejer det sig om 6 procent. Så det er en relativt lille mængde, men vi har naturligvis taget det dybt alvorligt alligevel og straks efter påbuddet afbrudt samarbejdet med de pågældende leverandører.
Har ARC været i dialog med Energistyrelsen undervejs i forløbet?
Ja. ARC har i hele forløbet haft en indgående dialog med Energistyrelsen om, hvordan reglerne skal fortolkes. Og styrelsen har undervejs tilkendegivet, at reglerne er vanskelige at tolke med henvisning til den begrænsede erfaring med dokumentation af affald i relation til bæredygtighedskravene og kravet om dokumentation.
Men hvis samarbejdet med de omtalte leverandører er ophørt, hvorfor har sagen så alligevel ført til politianmeldelse?
At vi har stoppet samarbejdet efter den 17. august 2023, ændrer ikke på, at der har manglet dokumentation fra enkelte leverandører i perioden mellem 1. januar 2022 og 17. august 2023. Og det er de forhold og den periode, politianmeldelsen omhandler; historiske forhold, som vi ikke har kunnet rette op på.
Hos ARC bestræber vi os i alle vores aktiviteter på at have orden i penalhuset. Derfor er vi på ingen måde stolte af at blive politianmeldt. Når det er sagt, har vi gjort vores bedste for at tilpasse os et nyt regelsæt, som vi ikke kendte indgående, og som havde en masse gråzoner.
Hvad har ARC gjort, for at det ikke kommer til at ske igen?
- Som sagt har vi opsagt samarbejdet med de leverandører, som ikke har kunnet fremsende den fornødne dokumentation.
- Efter varsling om påbuddet 17. august 2023 har vi kun indgået aftaler med leverandører med gyldige certifikater.
- Endelig har vi undervejs i forløbet bidraget til arbejdet med at gøre det klarere, hvornår biomasse kan certificeres ud fra bæredygtighedskriterierne.